Eindelijk: oplossing voor de taalproblematiek bij dringend ziektevervoer.


Vanaf nu is het mogelijk om bij een oproep naar de noodcentrale 112 te vragen om naar een Nederlandstalig ziekenhuis te worden gebracht in geval van een medisch noodgeval. Dit initiatief werd genomen om patiënten en hun omgeving te ontzien van eventuele ongemakken en frustraties en om gezondheidsrisico's te verminderen. De betrokken hulpdiensten hebben enkele maatregelen uitgewerkt om tot deze oplossing te komen:

  • Afwijking op basis van taal van maximaal 12 minuten Op verzoek van de patiënt of diens omgeving kan deze worden gebracht naar het dichtstbijzijnde Nederlandstalige ziekenhuis, op voorwaarde dat het tijdsverschil in verplaatsing niet meer dan 12 minuten bedraagt en de medische situatie van de patiënt het toelaat om 12 minuten langer onderweg te zijn. Alle operatoren van de noodcentrale 112 zijn hiervan op de hoogte.
  • Bevestiging nieuwe lijst van Nederlandstalige ziekenhuizen De noodcentrale beschikt over een nieuwe positieve lijst van ziekenhuizen in Vlaams-Brabant en Brussel waar zorgverlening in het Nederlands gegarandeerd is. Het Sint-Elisabethziekenhuis in Ukkel staat als tweetalig ziekenhuis niet meer op deze lijst, waardoor patiënten bij de toepassing van de 12-minuten regel niet meer naar dit ziekenhuis worden gebracht.
  • Geen opnamestop meer op de spoeddiensten van de Vlaams-Brabantse ziekenhuizen De federale gezondheidsinspecteur van Vlaams-Brabant heeft in samenspraak met de ziekenhuizen besloten dat er in geen enkel ziekenhuis patiënten kunnen worden geweigerd wegens drukte of opnamestop, tenzij in geval van een noodplan én in overleg met de gezondheidsinspectie.

Gerelateerd nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang al eerste ons laatste nieuws

In de kijker