Blauw Dilbeek organiseert eerste 5-tegen-5-voetbaltornooi voor jongeren

Blauw Dilbeek organiseert eerste 5-tegen-5-voetbaltornooi voor jongeren

Om jongeren na de examenperiode een sportieve en laagdrempelige activiteit aan te bieden, organiseerde Blauw Dilbeek voor het eerst een 5-tegen-5-voetbaltornooi. Met maar liefst 160 deelnemers bleek het initiatief meteen een schot in de roos.

Na de examens hebben veel leerlingen uit het secundair onderwijs enkele dagen vrij voordat de zomervakantie officieel van start gaat. In die periode zijn heel wat jongeren op zoek naar een leuke invulling van hun vrije tijd. Met dit tornooi wilde Blauw Dilbeek daarop inspelen en jongeren op een sportieve manier samenbrengen.

"Het idee voor dit tornooi ontstond eigenlijk door mijn eigen tieners," zegt Tinneke Deleu, fractieleider van Blauw Dilbeek en initiatiefnemer van het tornooi. "Ik merkte dat zij na de examens op zoek waren naar een leuke invulling van hun vrije tijd. Zo groeide het idee om een laagdrempelig voetbaltornooi te organiseren. Het is de eerste keer dat we dit doen, dus ook voor ons was het even afwachten hoe groot de interesse zou zijn. De inschrijvingen kwamen echter heel snel binnen en uiteindelijk mogen we 160 deelnemers uit de leeftijdscategorieën U14, U15 en U16 verwelkomen. Helaas hebben we voor deze eerste editie zelfs enkele ploegen moeten weigeren. Dat sterkt ons alleen maar in de ambitie om het tornooi volgend jaar opnieuw te organiseren en verder uit te bouwen."

Helaas hebben we voor deze eerste editie zelfs enkele ploegen moeten weigeren. Dat sterkt ons alleen maar in de ambitie om het tornooi volgend jaar opnieuw te organiseren en verder uit te bouwen.

Tinneke Deleu, fractieleider van Blauw Dilbeek en initiatiefnemer van het tornooi


Jongeren hadden het ontzettend naar hun zin en vragen nu al naar de nieuwe editie.
Jongeren hadden het ontzettend naar hun zin en vragen nu al naar de nieuwe editie.

Site Bosstraat

Het tornooi vond plaats op de site Bosstraat, waar voetbalclub BOKA hoofdgebruiker is. Het voetbalveld werd via de gemeente gehuurd. Dankzij de medewerking van de club kon ook gebruik worden gemaakt van de kantine, de kleedkamers en het nodige materiaal.

"We zijn BOKA bijzonder dankbaar voor de vlotte samenwerking en de ondersteuning van dit initiatief," zegt de schepen van Sport, Alexis Rons.

Momenteel wordt gespeeld op één terrein. Met de geplande aanleg van een tweede terrein ontstaan er extra mogelijkheden om het tornooi verder uit te breiden.

Hitteplan

De voorspelde warme temperaturen vroegen extra aandacht van de organisatie. Er werd gezorgd voor voldoende drinkwater en verkoelingsmogelijkheden, alle deelnemers kregen een waterijsje en de wedstrijden duurden telkens slechts 10 minuten, zodat de spelers voldoende rustmomenten hadden.

Jongeren werden eveneens verplicht ingesmeerd.
Jongeren werden eveneens verplicht ingesmeerd.

Blauw Dilbeek wil met dit initiatief tonen dat eenvoudige ideeën een groot verschil kunnen maken. Wie zelf een voorstel heeft om Dilbeek nog sportiever, bruisender of gezelliger te maken, mag dat altijd laten weten. Samen wordt graag bekeken hoe zulke ideeën kunnen worden gerealiseerd.

Gerelateerd nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang al eerste ons laatste nieuws

In de kijker